Liječenje post covid sindroma

pexels-vlada-karpovich-5790716

piše: Maja Pogačić Makek, univ.mag.pharm.


SARS-CoV-2 je vrlo zarazan virus koji uzrokuje bolest COVID-19. Prenosi se kapljicama koje nastaju prilikom kihanja i kašljanja zaražene osobe, a ulazno mjesto virusa su nos, usta i oči. Najčešći simptomi akutnog COVID-19 su: kašalj, temperatura, umor, bolovi u mišićima, teže disanje pri kretanju, iskašljavanje sluzi i gubitak apetita/okusa/mirisa. Većina bolesnika bit će liječena u kućnim uvjetima, a simptomi će se postupno smanjivati i u potpunosti proći unutar nekoliko tjedana.

Ukoliko simptomi traju između 4 i 12 tjedana nakon početne infekcije, govorimo o produljenom simptomatskom COVID-19, dok post-COVID sindrom definiramo kao simptome koji su prisutni i nakon 12 tjedana, a nisu posljedica nekog drugog stanja ili bolesti. Najčešće se radi o simptomima vezanim uz respiratorni sustav, poput zaostalog suhog kašlja, osjećaja nedostatka zraka, boli u prsima. Vrlo česti su i simptomi kroničnog umora, malaksalosti, gubitka apetita, dugotrajnog gubitka njuha i mirisa, glavobolje, osjećaja lupanja srca, nepodnošenja uobičajenih napora, gubitak kose. Od psihičkih i kognitivnih poteškoća mogu se javiti loše raspoloženje, tjeskoba, nervoza, problemi s pamćenjem i koncentracijom te nesanica.

Iako je mehanizam razvoja dugotrajnih zdravstvenih posljedica izazvanih koronavirusom i dalje nepoznanica, struka smatra kako je glavni razlog dugog trajanja simptoma upravo prikrivena infekcija u organizmu koja dovodi do prolongiranog imunosnog odgovora.

Umor

Kako bi se smanjio umor pacijentima preporučamo konzumaciju pravilne i nutritivno uravnotežene prehrane, svakodnevnu tjelesnu aktivnost prilagođenu dobi i zdravstvenom stanju pacijenta, boravak na svježem zraku i kontrolu stresa. Nutrijenti koji pridonose normalnom metabolizmu stvaranja energije i pridonose smanjenju umora i iscrpljenosti jesu vitamini B kompleksa, magnezij, vitamin C, koenzim Q10, matična mliječ. 

UMOR - Photo by Ron Lach from Pexels

Kašalj

Kod suhog i neproduktivnog kašlja preporučuje se uzimanje antitusika (sintetski-butamirat ili tradicionalni biljni lijekovi-islandski lišaj, trputac, bijeli sljez). Kod produktivnog kašlja preporučuju se mukolitici-acetilcistein, broheksin, ambroksol te ekspektoransi-ekstrakt timijana, lista bršljana, jaglaca, mješavine eteričnih ulja eukakiptusa, slatke naranče, limuna i mirte. Potrebno je unositi dovoljno tekućine, osim što vlaži sluznice, tekućina razrjeđuje bronhalnu sluz i pospješuje iskašljavanje. 

KAŠALJ - Photo by Vlada Karpovich from Pexels

Emocionalne posljedice COVID-19

Neke od poteškoća uključuju osjećaj tjeskobe, zabrinutost, loše raspoloženje, loš san, zaboravljivost i otežanu koncentraciju. U poboljšanju kognitivnih funkcija mogu pomoći vježbe pamćenja, zagonetke, igre riječima i brojevima, čitanje. Rodiola može pomoći kod učenja, može smanjiti psihički umor i poboljšati opće raspoloženje. Ginseng ima pozitivan učinak na mentalnu iscrpljenost i pamćenje kod zdravih pojedinaca te antioksidativno djelovanje. Ginko se koristi za ublažavanje simptoma slabije prokrvljenosti mozga (poremećaj koncentracije, slabije pamćenje) i popratnih simptoma (nesanica, vrtoglavica, tinitus, glavobolja, omaglica, neraspoloženje). Valeriana može poboljšati kvalitetu sna bez negativnih nuspojava, pasiflora pomaže kod općeg stanja napetosti, nemira i nesanice.

NESANICA - photo by Kinga Cichewicz

Gubitak okusa i mirisa

Anosmija je odsutnost osjeta mirisa odnosno gubitak njuha. Može biti privremena ili trajna.

Parosmijapredstavlja pojavu promijenjenog osjeta mirisa uz intenzivan miris na ribu, sumpor ili trulež. Pojava se obično dogodi iznenada, a može trajati nekoliko dana do nekoliko tjedana ili mjeseci.

Uz već dobro poznatu higijenu nosne sluznice pomoću fiziološke otopine, sterilne morske vode obogaćene dekspantenolom i hijaluronskom kiselinom preporuča se i olfaktorni trening.

Olfaktorni trening se provodi kroz par tjedana, 2 x dnevno u trajanju od 10-20 sekundi udišući poznate mirise eteričnih ulja eukaliptusa, ruže, limuna, lavande i klinčića. Na taj način se mozak stimulira na ponovno prepoznavanje mirisa. Zbog mogućnosti regeneracije olfaktornih neurona uz trening, osjet mirisa se može oporaviti u nekim slučajevima u potpunosti. Za oporavak osjeta mirisa i okusa preporuča se i uzimanje cinka, omega-3 masnih kiselina zbog protuupalnog djelovanja, vitamina B-kompleksa, lokalna primjena vitamina A i D, alfa lipoične kiseline te se preporuča prestanak pušenja.

Photo by Alexy Almond from Pexels

Gubitak kose

U prvih nekoliko mjeseci nakon oporavka od bolesti COVID-19, česta je posljedica pojačan gubitak kose. Može doći do vrlo intenzivnog i naglog ispadanja vlasi, no u većini slučajeva to je samo privremena tegoba nakon koje slijedi oporavak. U medicinskoj praksi pokazalo se da je za oporavak vlasišta oslabljenog uslijed infekcije virusom SARS-CoV-2 prije svega ključna zdrava prehrana, i to u kombinaciji sa suplementima koji sadrže tvari koje jačaju kosu (cink, bakar, magnezij, selen, vitamin D, željezo, vitamin B6 i aminokiseline bogate sumporom). Kao dodatna pomoć preporučuju se preparati za vanjsku primjenu, poput losiona s minoksidilom koji potiče mikrocirkulaciju vlasišta i rast kose, šamponi protiv ispadanja kose, losioni s biljnim ekstraktima.

Duljina vremena potrebnog za oporavak od COVID-19 varira od osobe do osobe, a često ovisi i o težini akutne faze bolesti. Što su simptomi ozbiljniji, to će trebati više vremena za povratak u normalnu rutinu. No, ako se simptomi ne smanjuju kroz tjedne oporavka, ako su prisutni i nakon 6 do 8 tjedana od završetka akutne faze bolesti, ako se pogoršavaju, ili su novonastali, svakako treba potražiti pomoć.

Maja Pogačić Makek, univ.mag.pharm.

​POST-COVID Savjetovalište u Gradskoj ljekarni Zag...